6 Tips & Trik Dekorasi Ruang Tamu Kecil Sebagai Panduan Anda

1. GUNAKAN CERMIN HIASAN


Cermin hiasan moden untuk dekorasi ruang tamu nampak lebih luas

Trik menggunakan cermin pada dinding selalu digunakan oleh kebanyakan pakar hiasan dalaman untuk pastikan ruang nampak lebih luas. Bukan itu saja, cermin hias dinding juga mampu menjadikan ruang tampil lebih elegant dengan gaya tersendiri.

2. GUNA WARNA NEUTRAL UNTUK RUANG TAMU


Dekorasi ruang tamu kecil dengan warna dinding cantik

Guna warna neutral pada dinding, siling, lantai atau hiasan perabot contohnya kusyen. Warna neutral lebih diberi keutamaan kerana ia mampu bangkitkan rasa tenang dan buat ruang tamu anda nampak lebih luas. Sebagai contoh, ruang tamu dengan warna beige mampu jadikan ruang lebih menyerlah pada ruang kecil.

3. GUNA MEJA KOPI YANG SESUAI


Idea dekorasi ruang tamu sempit dengan penggunaan meja kopi kecil

Untuk ruang yang kecil mungkin anda perlu ubah balik meja kopi kepada saiz yang lebih kecil. Dari sebuah meja kopi yang bersaiz besar anda mungkin boleh tukar kepada 2 meja bulat yang bersaiz kecil. Bukan saja cantik untuk ruang yang kecil malah bagus untuk “traffic flow”, dan mudah alih.

4. PILIH PERABOT BERSAIZ KECIL

 

 

 

Idea dekorasi ruang tamu kecil dengan perabot set sofa simple

Senarai tips dekorasi ruang tamu kecil di atas seakan tidak lengkap tanpa idea pemilihan perabot. Saiz perabot adalah penting untuk diambil kira agar ruang tamu yang kecil tidak terlalu sesak. Pilih perabot yang tidak terlalu besar kerana ini akan menjimatkan ruang. Guna konsep yang biasa kita dengar dalam hiasan dalaman – “Less is More”.

5. SUSUNAN PERABOT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dekorasi ruang tamu rumah sempit dengan perabot rendah

Cuba susun set sofa atau kerusi di tengah-tengah, berbanding meletakkan kerusi rapat ke dinding. Jika anda tinggalkan jarak di antara perabot dan dinding, ini akan buatkan ruang tamu nampak lebih luas dan selesa. Idea lain yang juga selalu digunakan ialah dengan memilih perabot yang lebih rendah.

6. GANTUNG HIASAN DINDING

Hiasan dinding ruang tamu kecil dengan seni kufi.

Anda boleh tampilkan hiasan dinding untuk berikan ilusi berbeza pada mata. Ini adalah helah untuk membawa mata fokus kepada hiasan dinding yang seterusnya jadikan ruang nampak lebih luas. Bukan saja berfungsi sebagai hiasan, penggunaan kaligrafi contohnya, untuk hiasan dinding juga memberikan identiti tersendiri kepada pemilik rumah.

Kembali ke Atas